Düşük vergi dilimi için Türkiye’ye özel elektrikli motor geliştiren üretici sayısı artıyor… Türkiye’ye özel elektrikli

OTOMOTİV üreticileri uzun yıllardır modellerini daha düşük ÖTV dilimlerine sokabilmek amacıyla Türkiye’ye özel 1.5 veya 1.6 litre silindir hacminde benzinli motorlar üretiyordu. Bu sayede, aracın fiyatı daha erişilebilir seviyelere düşüyor ve yüksek adetlerde satış elde edilebiliyordu. Elektrikli araç dönüşümüyle birlikte benzer bir yöntem şimdi elektrikli otomobiller için de geçerli oldu. Türkiye’de sadece motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli otomobillerin faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimlerine girmek isteyen üreticiler, yazılım ile elektrikli otomobil modellerinin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor formülüne Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak.

1.6 LİTRE GİBİ 160 KW DEVRİ

ÖTV avantajı sağlayan “1.6 litre benzinli gibi 160 kW elektrikli” formülü 2023 yılında Alman üretici BMW tarafından i4 ve i5 modelleri için uygulandı. Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv’in girişimleriyle normalde motor gücü 250 kW olarak üretilen bu elektrikli otomobillerin gücü yazılımla 160 kW’ya kadar düşürüldü. Bu sayede otomobiller yüzde 60’lık ÖTV dilimi yerine yüzde 40’lık ÖTV dilimine girdi. Matrah limiti değiştiği için BMW i4’ün fiyatı 1 milyon 259 bin TL ucuzlayarak 3 milyon 389 bin TL’ye kadar geriledi. Aynı şekilde BMW i5 modelinin fiyatı da 250 kW’lık versiyonuna kıyasla yüzde 12 civarında geriletildi. Bu arada marka daha önce iX3 modelinin gücünü de 120 kW’ya kadar düşürerek avantajlı fiyattan satışa çıkarmıştı.

‘EN GÜÇLÜ PAZARI TÜRKİYE OLACAK’

Volkwagen Passat’ın yerini alan elektrikli Sedan modeli ID.7’nin de Türkiye’ye özel bir elektrikli motorla geleceği neredeyse kesinleşti. Daha önce ID.7’yi yüzde 10’luk ÖTV diliminde tutmak için girişimlerde bulunduklarını aktaran Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, normalde 205 kW gücünde üretilen ID.7’nin 150 kW’lık motorla Türkiye’ye gelebileceğini açıkladı. Geçtiğimiz hafta Fransa’da gerçekleşen yenilenen Passat ve Tiguan’ın lansmanında gazetecilerin sorularını yanıtlayan Bottaro, 150 kW’lık versiyonun yalnızca Türkiye’ye özel olmayacağını ancak en güçlü pazarının Türkiye olacağını kaydetti.

Bottaro’nun verdiği bilgilere göre, Volkswagen, ID.4 ve ID.5’i yılın ikinci çeyreğinde, ID.7’yi üçüncü çeyrekte ve ID.3’ü son çeyrekte satışa sunacak. Volkswagen tümü yüzde 10 ÖTV diliminde yer alacak modellerle 2024 yılında Türkiye’de yaklaşık 7 bin elektrikli satışı hedefliyor.

TESLA’DAN BENZER HAMLE GELİR Mİ

NİSAN 2023’te Model Y’yi 1 milyon 563 bin TL’den satışa çıkaran Tesla’nın Türkiye satışları son birkaç ayda neredeyse çakıldı. Marka, en ucuz versiyonu artık 2 milyon 643 bin TL’ye kadar çıkan Model Y’den ocak ayında yalnızca 220 adet teslim edilebilmişti. Motor gücünün 220 kW olması nedeniyle yüzde 10’luk ÖTV dilimine giremeyen Model Y’nin Türkiye’deki satışlarını yeniden artırmasının şu an için tek çıkış yolu daha düşük güçte bir elektrikli motora sahip olması gibi gözüküyor. Aslında markanın Türkiye’ye gönderdiği çok sayıda Model Y’yi yeniden Avrupa’ya geri çağırması iddialarının ardından bu konu oldukça tartışılır oldu. Tesla, Hürriyet’in, “Türkiye’ye özel düşük motor gücüne sahip Model Y geliştirecek misiniz?” sorusuna ise şimdilik yorum yapmayacağını bildirdi.

30 MODEL YÜZDE 10’LUK DİLİMDE

HANGİ elektrikli araçtan ne kadar ÖTV alınacağını belirleyen matrah limitlerine göre, motor gücü 160 kW’ye kadar olan elektrikli araçların vergisiz fiyatı 1 milyon 450 bin TL’yi geçmiyorsa yüzde 10, 1 milyon 450 bin TL’yi geçiyorsa yüzde 40 ÖTV diliminde yer alıyor. Motor gücü 160 kW’yi geçip vergisiz fiyatı 1 milyon 350 bin TL’ye kadar olan modeller yüzde 50 ÖTV dilimine girerken, bu fiyatı geçen diğer tüm modellerden yüzde 60 ÖTV alınıyor. Şubat 2024 itibarıyla Togg’un da yer aldığı yüzde 10’luk ÖTV diliminde tam 30 elektrikli otomobil ve hafif ticari araç modeli bulunuyor. Eğer 160 kW’lık bir elektrikli otomobilin vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’yi aşıyorsa, o otomobil yüzde 40 ÖTV dilimine giriyor ve fiyatı da aynı oranda artıyor.

İKİ YENİ MODELLE 15 BİN SATIŞ HEDEFİ

VOLKSWAGEN iki iddialı modeli Tiguan ve Passat’ı yeniledi. Yenilenen modeller geçtiğimiz hafta Fransa’nın Nice şehrinde düzenlenen basın toplantısı ve test sürüşü etkinliğiyle tanıtıldı. Volkswagen markasının davetlisi olarak katıldığımız lansmanda gazetecilerin sorularını yanıtlayan Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, her iki modelin de Türkiye’ye 1.5 litrelik hafif hibrit destekli eTSI benzinli ve 2 litrelik TDI dizel motor seçenekleriyle geleceğini söyledi. Mart ayı itibarıyla yeni Tiguan ve Passat’ın satışlarına başlayacaklarını belirten Bottaro, “Bu sene Türkiye’ye 3 bin adet Passat, 12 bin adet Tiguan getirme hedefimiz var. Tiguan’a talebin yüksek olacağını öngörüyor ve bu modede adetleri 15 bine çıkarmayı istiyoruz” dedi.

HİBRİT DESTEKLİ MOTOR

Volkswagen’in MQBevo platformu üzerinde yükselen Tiguan ve Passat, yeni nesil DCC Pro adaptif şasi kontrolü ve sezgisel bilgi-eğlence sistemi gibi birçok önemli geliştirmeyle satışa sunulacak. Üçüncü nesil Tiguan’da öne çıkan özellikler arasında; 48 Voltluk hafif hibrit sistemin entegre edildiği turbo beslemeli benzinli motor (eTSI), IQ. LIGHT HD matrix farlar, sınıfında ilk kez sunulan çift valfli adaptif süspansiyon sistemi DCC Pro, dijital kokpit, masaj özellikli ergoActive koltuklar yer alıyor. Modelin Türkiye’ye 1.5 litre eTSI motorda Life, Elegance ve R-Line; 2 litre TDI motorda Elegance ve R-Line donanım donanım seçenekleriyle gelmesi bekleniyor.

Bugüne kadar 34 milyondan fazla satış adedine ulaşan Passat’ın ise artık sadece Station Wagon gövde tipiyle üretileceği açıklanmıştı. Bu kapsamda, geçmişte Variant olarak bilinen bu gövde tipi artık sadece Passat olarak anılacak. Dokuzuncu nesliyle daha Premium bir model haline gelen Passat’ın boyutları da 14 cm uzadı ve 4.917 mm ile şimdiye kadarki en uzun Passat olarak ortaya çıktı. Aerodinamideki önemli geliştirmelerle hava sürtünme katsayısı 0.31’den 0.25’e düşürülen otomobil aynı zamanda en verimli Passat olma özelliğini de taşıyor. Yeni Passat, Türkiye’de 1.5 litre eTSI motorda dört ve 2 litre TDI motorda üç farklı donanım seçeneğiyle satışa
sunulacak.

‘FİYATLAR 5 YIL İÇİNDE DÜŞECEK’

SÜRDÜRÜLEBİLİR Mobilite İnisiyatifi (SMİ) Başkanı Hakan Doğu, gelecek 5 yılda pil fiyatları ile araç fiyatlarının düşeceğine işaret etti.

İTÜ İLATAM (İleri Araç Teknolojileri Araştırma Merkezi) ve SMİ’nin birlikte organize ettiği Sürdürülebilir Mobilitenin Geleceği Zirvesi’nde konuşan Doğu, “Türkiye’de araçlar için ikinci el değeri çok önemli. Goldman Sachs raporuna göre, önümüzdeki 5 sene boyunca elektrikli araçların pillerinin fiyatlarının bugün 100 iken 30’a hatta 20’ye düşmesi bekleniyor” dedi. Aracın maliyetinin yüzde 40’ını oluşturan pil teknolojisindeki bu ciddi düşüşlerin araç fiyatlarını çok ciddi bir şekilde daha da aşağı götüreceğini söyleyen Doğu, şöyle devam etti:

“Üreticiler arasında çok büyük bir fiyat savaşı başladı. Tesla geçen sene Amerika’da fiyatlarını yüzde 44 indirdi. Öyle bir dünyada ilerliyoruz ki, bir şey lanse ediyorsun, 2 sene sonra fiyatını yüzde 44 düşürüyorsun. Bu bizim klasik, otomotivde bildiğimiz iş modeli değil. O yüzden bizi son derece zorlayan bu teknolojilerde ülke olarak bir şey yapmak istiyorsak, sarılmamız gereken tek bir ip var, o da bilim.”

İTÜ Rektörü Prof. Dr. İsmail Koyuncu ise, “Sanayi kuruluşları, üniversiteler, Ar-Ge merkezleriyle birçok iş birlikleri yapacak ve sürdürülebilir mobilite noktasında insan kaynağının yetişmesi anlamında da çok kritik bir rol üstlenecek” diye konuştu.

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNDE LİDER SEÇİLDİ

MÜŞTERİ deneyimini en iyi yöneten markaları belirleyen Şikayetvar A.C.E Awards’ta, Renault ve Dacia kendi kategorilerinde lider seçildi. Dacia kazandığı bu ödül ile son beş yılda beş kez kendi kategorisinde müşteri deneyimini en iyi yöneten marka olma başarısını elde ederken, Renault ise A.C.E Awards’ta beşinci kez zirvede yer aldı. Şikayetvar tarafından gerçekleştirilen ve 1.5 milyonu aşkın müşteri memnuniyeti anketi baz alınarak hazırlanan ‘Müşteri Deneyim Endeksi’ sonuçlarına göre verilen A.C.E. Awards, mükemmel müşteri memnuniyeti deneyimi sağlayan markalara takdim edildi. Törende Renault adına ödülü MAİS A.Ş. Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş alırken, Dacia adına ise MAİS Ticari Genel Müdür Yardımcısı Lucas Bellieud teslim aldı. MAİS A.Ş. Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş, “Her zaman ifade ettiğim gibi, müşteri memnuniyeti en önemli hedeflerimizin başında geliyor. Şikayetvar A.C.E Awards’ta kendi kategorilerimizde lider seçilmekten büyük gurur duyuyoruz. Bu ödül, müşterilerimize sunduğumuz deneyimin ve kaliteli hizmetlerimizin bir göstergesi olarak öne çıkıyor” dedi.

İZMİTLİ İ20 N’NİN ÜRETİMİ BİTİYOR

GÜNEY Koreli üretici Hyundai, içten yanmalı motora sahip sportif otomobilleri N modellerinin Avrupa için üretimlerine son verme kararı aldı. Markanın elektrikli otomobillere daha çok odaklanmak için aldığı bu karar kapsamında, i30 N ile birlikte Hyundai Assan tarafından İzmit’te üretilen i20 N’nin de üretimi sona erecek. 1.6 lt turbo benzinli motoruyla 204 HP güç üreten i20 N, Türkiye’de üretilen en güçlü otomobil olarak biliniyordu. Hyundai’den konuyla ilgili yapılan resmi açıklamada şu ifadeler yer aldı: “2035 yılına kadar müşterilerimize sıfır egzoz emisyonlu bir ürün yelpazesi sunma ve 2045 yılına kadar yüzde100 karbon nötr olarak çalışma taahhüdümüz doğrultusunda, içten yanmalı N modellerinin üretimi şubat ayından itibaren Avrupa pazarı için durdurulmuştur.”

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir