Google Aramalarına Ekonomi Etkisi: Ekonomide Sorunlar Trendleri Etkiliyor
Google Trendleri her ülkede en çok ne aratılıyor? Hangi dönem hangi aramalar daha yüksek gibi verilere sahip olurken, biz de son 5 yılda Türkiye’de ekonomi açısından Google aramalar ve trendler ne şekilde gelişmiş baktık.
Google internetin başlıca çıkış noktası gibi hayatımızda yer ederken, onsuz bir şey artık öğrenilemiyor. Hastalığımız, merak ettiğimiz insanlar, haberler, fiyatlar her şey Google’da. Haliyle trendleri de böylelikle rahatça ölçebiliyoruz.
Bize ilham veren paylaşımla başlayalım; Google Trendslere Garanti Yatırım raporunda yer veriyor. Biz de bundan yola çıkarak tüm terimleri arattık.
Dolarla başlayalım. 2021 yılı son sürecinde tik yapan dolar aramaları artık eskisi kadar popüler değil.
Bitcoin ve kripto para aramalarına bakınca pandemi sürecini açık ve seçik ve hatta net bir şekilde görüyoruz.
2021 Aralık’ta göreve gelen Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati, “Merkez Bankası faizini önemsizleştirdik” demişti ancak pek öyle görünmüyor.
Faiz deyince Mevduat ve KKM’ye değinmeden olmuyor. KKM’nin 2022 yılıyla hayatımıza girdiğini düşünürsek yükselişi normal sayılırken, Mevduat Faizinde son dönemdeki yükseliş de ilgi çekiyor.
Altın ve Kapalıçarşı Altın fiyatları aramalarına bakınca 2021 sonunda “altın” yükselişe geçerken, Mayıs 2023 seçimlerinin öncesinde Kapalıçarşı’da ayrışan fiyatlar da Google aramalarına yansımış görünüyor.
Borsa ve Borsa İstanbul aramalarına bakınca aslında yükseliş pandemiyle başlamış. 2022’den bu yana yükselişin ortalamalara yansıması da görünüyor.
Hisse senedi tarafından bakarsak, araştırmalar kazanca yönelik olduğundan yine pandeminin etkisi kadar 2022 itibarıyla yatırımcı akınının etkisi de görülüyor.
Ekonomide ana sorunlarımız Enflasyon ve Maaş Zammı olurken, her ayın 3. iş günü açıklanan enflasyonun bu tarihlerde pik yaptığı ancak yüksek dönemlerde bu piklerin de yüksek olduğu görülüyor. Maaş Zammı aramalarının 2018’den bu yana 6 ayda bir zirveye çıktığı ve yine 2022 sonrası bu zirvelerin de yükseldiği anlaşılıyor.
Son olarak, Satılık Ev Fiyatlarındaki aramaların faiz düşüşleri döneminde yükseldiği görülürken, Kiralık Evlerdeki arayışın da fiyatlardaki yükselişlerle arttığı açık oluyor. Pandemide artışa geçen Araba Fiyatları da o dönem ana yükselişini gerçekleştiriyor.
Siz Google’da en çok hangi ekonomik terimi arıyorsunuz?